Johanna Holmgren
Senast uppdaterad 31 augusti 2016
Träning med skivstång

”Jag är lite av den där människan som jobbar på kontor och går till gymmet 2-3 gånger i veckan. Jag har testat de mesta gruppträningar som crosstraining, spinning osv. Nu säger de flesta till mig att det är högintensiv träning som gäller och jag hakar på som vanligt. Men är högintensiv träning verkligen bra i längden?” –Sigge

Tja Sigge!

Ja du tillhör nog den där ”vanliga” gruppen människor som går till gymmet ett par gånger i veckan och hakar på första bästa pass som ditt gym har att erbjuda. Låter som att du nästan kliver in helt blind i gymmet och låter andra leda dig. Jag kan inte riktigt svara på din fråga med tanke på att jag inte vet vad ditt mål med träningen är. Vet du det själv?

DH:s träningsexpert Marcus Sühr.

DH:s träningsexpert Marcus Sühr.

 

Men ja högintensiv träning är jätte bra i längden om du vill bli bra på det. Det är också en grym ”fat burner” och cardio. Jag och mina kunder vänder oss till den typen av träning om vi vill bränna bort lite extra fett. Den träningsformen är mer effektiv på att bränna fett än någon annan typ av metod som jag känner till. Men därav också den mest krävande.

Jag har dock svårt att motivera varför någon enbart ska köra den typen av träning. Enligt mig så mår alla bra av att få med alla tre delar som har med träning och hälsa att göra.

  1. Någon form av styrketräning eller (muskelbyggande/muskelstärkande) träning. Det finns så många olika former av styrketräning. Det spelar ingen roll om det är bodybuilding, crossfit, kroppsvikt, styrkelyft, olymiska lyft osv. Välj den typen av träning som du tycker är roligast och du mår bäst av. Om du inte gillar den träningsform som du håller på med så är risken väldigt stor att du inte kommer att klara av att göra det till en del av din rutin.
  2. Den form av cardio som passar dig bäst. Samma sak här, välj den typ av cardio som passa dig och dina mål. Det kan vara powerwalks, cyckling, löpning, intervaller, cirkel träning, tennis eller någon annan form av idrott. Egentligen vad som helst som får din puls och ditt flås att öka räknas som cardio i min värld.
  3. Sist men absolut inte minst är allt du gör när du inte tränar. Alltså när du äter, sover och lever ditt vanliga liv. Om du inte äter enligt dina mål som du har i gymmet så kommer du tyvärr aldrig att nå dem. Samma sak gäller med vila och återhämtning

hogintensiv-training

Vill du ställa en fråga till experten?


[recaptcha id:re-captcha]

Johanna Holmgren
Publicerad 31 augusti 2016