Johanna Holmgren
Senast uppdaterad 23 november 2016
Kvinna som tränar med skivstång kan få bättre minne om hon lägger upp sin träning på rätt sätt.

Motion är känt för att frisätta proteiner som kan samarbeta med den del av hjärnan som jobbar med minnet, hippocampus. I denna studie riktar forskarna fokus på tidpunkten mellan träning och information för att kopplingen ska bli så optimal som möjligt.

För att sammanfatta studien fann forskarna att det var effektivare att vänta några timmar med träning efter man exempelvis gått på en föreläsning eller ett möte.

De delade sammanlagt upp 72 personer i fyra olika grupper som precis fullföljt en uppgift:

  • Den första gruppen tränade direkt efteråt.
  • Den andra gruppen tränade fyra timmar senare.
  • Den tredje gruppen tränade inte alls.

Träningsaktiviteten bestod av 35 minuter intensiv träning på en motionscykel.

När de sedan blev testade på hur mycket de kom ihåg av uppgifter två dagar senare, var det den andra gruppen som visade upp bäst resultat.

Röntgenbilder på hjärnan visade även att gruppens aktivitetsmönster i hippocampus var skarpare.

– Våra resultat visar att lämplig tidsättning för träning kan förbättra långtidsminnet och lyfta fram potentialen av träning som en invention i utbildning och klinisk inställningar, Guillen Fernandez, forskare och huvudförfattare till studien från Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour till BBC.

Johanna Holmgren
Publicerad 23 november 2016
Källor:

BBC