Forskare vid Linköpings universitet har jämfört en söt lågfettdrink och en högfettshake med samma kalorimängd och volym.

Förutom mängden fett eller kolhydrater i drycken testade forskarna även om det gjorde skillnad att inta båda måltiderna som en stor drink eller uppdelade i fem mindre portioner med 150 kcal i varje en gång i halvtimmen.

Alla deltagarna testade alla de olika sätten att konsumera de sammanlagt 750 kcal och drack dryckerna i närvaro av studieledarna.

Ät mycket och sällan

– Vi mätte energiförbrukningen under de tre timmarna, det kostar nämligen att bryta ned mat. Vi såg att det gick åt mer energi att ta hand om en stor måltid än flera små, oavsett om det var fråga om en kolhydratrik eller kolhydratfattig dryck, säger Fredrik Nyström, professor vid Linköpings universitet och fortsätter:

– Idén om att man ska äta lite och ofta för att hålla uppe energiförbrukningen är alltså helt fel, det fungerar precis tvärtom enligt vår studie.

Forskarteamet mätte även mättnadshormonet GLP-1, som används i läkemedel mot fetma och diabetes typ 2. Mättnadskänslan undersöktes genom att deltagarna fick berätta hur hungriga de kände sig varje halvtimme.

Mättare länge med högfettkost

Resultaten visade att deltagarna kände sig betydligt mättare framåt slutet av undersökningstiden när de ätit högfettskost än när de åt samma kalorimängd baserat på en söt lågfettdryck.

– Allt detta passar med att det är lättast att äta för mycket om man äter lågfettkost. Man blir mindre mätt av söta kalorier än feta, säger Fredrik Nyström.