En studie på 74 vuxna män och kvinnor med typ 2 diabetes har undersökt vilken diet, vegetarisk kost eller diabeteskost, som bäst hjälper patienter att gå ner i vikt.

Under sex månader minskade deltagarna sitt dagliga kaloriintag med 500 kalorier. Hälften av deltagarna åt en vegetarisk kost baserad på grönsaker, gryn, frukt och nötter medan den andra hälften fick hjälp av en konventionell diabeteskost.

Vegetarisk kost vs. Diabeteskost

Resultaten visar att deltagare som åt en vegetarisk kost gick ner nästan dubbelt så mycket som den andra gruppen, omkring 6,2 kg på sex månader jämfört med 3,2 kg med diabeteskost.

Dessutom visar studien att deltagare som åt en vegetarisk kost förlorade mer fett från muskler vilket kan leda till bättre insulinkänslighet, ett viktigt aspekt för patienter med typ 2 diabetes.

– En vegetarisk diet visade sig vara den mest effektiva dieten för att gå ner i vikt. Men vi visade också att en vegetarisk diet är mycket mer effektiv för att minska muskelfett, vilket förbättrar metabolism. Detta fynd är viktigt för människor som försöker gå ner i vikt, och de som lider av metaboliska sjukdomar och typ 2 diabetes. Men det är också relevant för vem som helst som tar sin vikthantering på allvar och vill förbli slank och frisk, säger Hana Kahleová, forskare bakom studien, i ett pressmeddelande.