Frågan om kompressionstights ger löpare en fördel har nu utvärderats i labbet.

Studien undersökte vana löpare som vid två olika tillfällen fick springa på löpband i 30 minuter vid 80 procent av maximal kapacitet. Vid det ena tillfället bar löparen kompressionstights, det andra tillfället utan.

Med noggranna kameror och sensorer kunde löparnas rörelser mätas med millimeterdetalj. Under träningspasset mättes även hjärtat med en monitor och efter träningspasset mättes benmusklernas styrka med ytterligare övningar.

Såhär gick studien till. Klipp från The Ohio State University Wexner Medical Center.

Mindre vibrationer men ingen fördel

Resultaten visar att även om kompressionstights minskar muskelvibrationer avsevärt leder det inte till att musklerna blir mindre utmattade och löparna sprang varken snabbare eller längre. Ajit Chaudhari, forskaren som lett studien, förklarar i ett pressmeddelande:

– När dina muskler vibrerar, ger det en sammandragning som använder energi, så teorin lyder att mindre muskelvibrationer leder till mindre trötthet. Men minskade vibrationer kunde inte kopplas till mindre trötthet över huvud taget. I vår studie presterade löpare lika bra med eller utan kompressionstights.

En annan teori om hur kompressionstights kan vara till fördel för löpare lyder att uttröttade löpare belastar leder mer mot slutet av en lång löprunda. Kompressionstights skulle i denna situation minska belastningen. Men studien visar faktiskt att erfarna löpare inte alls belastar leder mer mot slutet av en löprunda än i början.

Däremot visar inte studien att kompressionstights på något sätt är sämre än att springa utan. Så de kan fortfarande ge löpare ett värde.

– Varje liten känsla räknas när man ska löpa långa distanser, så kompressionstights kanske hjälper löpare på sätt som vi inte kan mäta, avslutar Ajit Chaudhari.