Del 4: Energiintag

Susanne-ahlund

Susanne Åhlund är barnmorska och doktorand vid Karolinska Institutet.

Forskning vid Umeå universitet har nyligen uppmärksammat bristen på kostrådgivning till gravida kvinnor. I intervjuer med gravida som deltog i studien kom det fram att många upplever kostinformation från mödravården som otillräcklig. Därför vänder de sig hellre till familj och vänner för råd.
Vi talar med Susanne Åhlund, barnmorska och doktorand vid Karolinska Institutet. Susanne har arbetat med implementering av nationella riktlinjer för sjukdomsförebyggande metoder med fokus på hur barnmorskor ger råd om alkohol, tobak, kost och fysisk aktivitet till gravida.

Energibehovet under graviditeten

924723_1569889886610156_316861076_n

Generellt ska du äta 300kcal extra per dygn under graviditeten. Det kan vara en banan eller en smörgås.

Susanne berättar att under graviditeten är det framförallt vitaminbehovet som ökar inte energibehovet. ”Generellt ska du äta 300kcal extra per dygn under graviditeten. Det kan vara en banan eller en smörgås men graviditeten är inte ett tillfälle att äta för två.”

Graviditeten är inte ett tillfälle att äta för två

Vilket ökat energibehov du har är också kopplat till hur mycket du rör på dig. ”Vi kan se två grupper idag, de som tränar och rör på sig väldigt mycket kan nästan dämpa träningen lite och äta lite mer medan de som inte rör sig så mycket, kanske är mycket trötta och sover mer de första månaderna, inte behöver öka energiintaget så mycket.”

Dieter och matvanor

Idag har trender som LCHF gått från att vara dieter till mer av en livsstil. Därför är det många kvinnor som vill fortsätta med sina matvanor även under graviditeten. Det kan utgöra en risk men Susanne menar att riskerna för överviktiga mammor är större.
”Vi rekommenderar absolut inte dieter eller bantning under graviditeten. Men de som är överviktiga eller har fetma behöver inte gå upp så mycket i vikt. Vi har sett att de som inte går upp utan faktiskt går ner i vikt i sig själv medan fostret växer, har inga negativa effekter på barnet. Riskerna som är överhängande vid övervikt är snarare värre. De som går upp mycket i vikt kan få negativa effekter som graviditetsdiabetes och högt blodtryck.”

När jag var gravid kunde jag bara äta KitKat choklad för det var det enda som gick ner.

Var inte för rigid!

Men Susanne vill också lugna och menar att man inte behöver vara så rigid med kosthållningen eller oroa sig för att man gör fel. ”De första tre månaderna kanske man både mår illa och kräks. När jag var gravid till exempel kunde jag bara äta KitKat choklad för det var det enda som gick ner! Men det är lugnt! Då säger jag ät vad du kan, överlev nu och byt till goda vanor sen och bli mer aktiv när du mår bättre. Det blivande fostret tar vad det behöver, det är mamman som kan få lite brister i början.”

energibehov-gravid

Graviditeten är absolut inget tillfälle att äta för två.

Mödravårdens framtid

För att runda av denna serie om kostrådgivning för gravida talar vi med Susanne om mödravårdens uppdrag och hur de kan förbättras. Mödrahälsovården erbjuder gravida ett hälsosamtal i tidig graviditet. Hälsosamtalet handlar om levnadsvanor som matvanor, motion, tobak, alkohol, droger, sex och samlevnad samt läkemedel. ”Mödravårdens uppdrag har bräddats för att handla om levnadsvanor, om våld, om relationen. Gravida och deras partner kan uppleva att det är mycket information att ta in. Matvanor och fysisk aktivitet kan ibland upplevas komma i andra hand när frågan om tobak, alkohol och läkemedel är centrala.”

Det har varit mycket debatt om vad man ska äta eller inte, i det bruset måste vi bli tydligare

I dagens samhälle där alla har en åsikt om mat, hälsa och livsstil menar Susanne att barnmorskors rådgivning måste förbättras. ”Det har varit mycket debatt om vad man ska äta eller inte äta, trender och så vidare, i det bruset måste vi bli tydligare med att ge råd på rätt sätt. Det handlar inte alltid om hur vi informerar utan hur vi möter kvinnan utifrån den kost hon behöver, att individualisera kostråden. Kostråden har dessutom fokuserat på, och många kvinnor frågar om, vad de inte får äta istället för att se på vad man ska äta. Det är lätt att se alla risker och fastna i det.”

Har du missat tidigare delar av denna serie? Läs vidare här:

Del 1: Ost

Del 2: Charkuterier

Del 3: Fisk

Del 4: Kosttillskott