Del 4: Kosttillskott

Susanne-ahlund

Susanne Åhlund är barnmorska och doktorand vid Karolinska Institutet.

Forskning vid Umeå universitet har nyligen uppmärksammat bristen på kostrådgivning till gravida kvinnor. I intervjuer med gravida som deltog i studien kom det fram att många upplever kostinformation från mödravården som otillräcklig. Därför vänder de sig hellre till familj och vänner för råd.

Vi talar med Susanne Åhlund, barnmorska och doktorand vid Karolinska Institutet. Susanne har arbetat med implementering av nationella riktlinjer för sjukdomsförebyggande metoder med fokus på hur barnmorskor ger råd om alkohol, tobak, kost och fysisk aktivitet till gravida.

Vitaminer och mineraler – i kosten eller som tillskott

Under graviditeten ökar vitamin- och mineralbehovet och enligt Livsmedelsverket är det bäst att få i sig det genom kosten. Men många vitaminer och mineraler finns också i form av kosttillskott. Enligt Susanne finns det för- och nackdelar med kosttillskott.

Hälsokost har blivit jättepopulärt men det är mycket som inte är testat.

”Det är svårt att överdosera på vitaminer och mineraler i maten men kosttillskott kan innehålla höga doser så det är viktigt att i samråd med barnmorska diskutera vad du ska äta. Det är också viktigt att vitamintillskott har en bra sammansättning, att de har en tydlig innehållsförteckning med dosering. Hälsokost har blivit jättepopulärt men det är mycket som inte är testat. Det importeras från andra länder och vi vet inte alltid vad det har för sammansättning.”

kosttillskott-guide

Det är svårt att överdosera på vitaminer och mineraler i maten men kosttillskott kan innehålla höga doser så det är viktigt att i samråd med barnmorska diskutera vad du ska äta.

Folsyra – före och under graviditeten

Ett exempel på kosttillskott som är klart rekommenderat är folsyra också kallat folat eller vitamin B9. Folsyra är ett viktigt vitamin för utvecklingen av fostret, speciellt tidigt under graviditeten. Det rekommenderas till och med att ta folsyratillskott inför en graviditet. Men de kvinnor som inte upptäcker att de är gravida förrän efter flera veckor kan känna stor oro att de inte har fått i sig tillräckligt med folsyra i kosten.

”Jag tycker absolut inte att man behöver vara orolig. För att vara på den säkra sidan så rekommenderas alla kvinnor som planerar att bli gravida 400ug folsyra per dag fram till vecka 12 för att minska risken för ryggmärgsbråck hos fostret. Men även utan tillskott är det väldigt liten risk för att fostret utvecklar det.”

Folsyra hittar du i till exempel kikärtor, linser, frukt och grönsaker.

Järn – för blod- och cellbildning

Vad gäller järn berättar Susanne att det inte finns någon generell rekommendation eftersom behovet är mycket individuellt. ”Väldigt många kvinnor får järnbrist under graviditeten för att järnbehovet ökar med blod- och cellbildning. Folsyra hjälper att ta upp järn. Därför är det också bra att äta folsyra. Det är vanligt att gravida rekommenderas järntillskott efter vecka 20 för att det är svårt att kompensera i kosten men det är utifrån individuellt behov.”

Järn hittar du i till exempel leverpastej, blodpudding, järn och gröna bladgrönsaker.

D-vitamin

D-vitamin rekommenderas främst för veganer, de som inte är mjölkprodukter och kvinnor som bär heltäckande kläder.

Vissa kvinnor behöver även tillskott av D-vitamin men en del livsmedelsprodukter är redan berikade med D-vitamin som mini-, lätt- och mellanmjölk. . ”Det rekommenderas att få i sig 10ug D-vitamin per dag under graviditeten och det gäller framförallt veganer, kvinnor som inte äter mjölkprodukter eller kvinnor som bär heltäckande kläder och inte exponeras för solljus. För lite D-vitamin kan ge låg födelsevikt, sämre mineralisering i fostrets skelett och dessutom påverka kvinnans benmassa.”

D-vitamin hittar du i till exempel berikade mjölkprodukter, ägg och fisk.

Jod

Även jod är viktigt under graviditeten. Det kan vi få i oss genom att äta jodberikat salt. ”Ört-, fling-, och mineralsalt som används mer och mer är oftast inte jodberikat så det bör kvinnan tänka på” förklarar Susanne.

Har du missat tidigare delar av denna serie? Läs vidare här:

Del 1: Ost

Del 2: Charkuterier

Del 3: Fisk

Del 5: Att äta för två