Johanna Holmgren, Redaktör
Senast uppdaterad 27 februari 2017
Kvinna som röker en cigarett.

Australien är ett av de länder som lagstiftat om identiska förpackningar. Foto: Pixabay

Forskare såg att när att förpackningar ser likadana ut försvinner också de positiva känslor som rökaren kopplat till varumärkena.

Australien är en förebild vad gäller rökavvänjning och var först ut med att lagstifta krav på att alla cigaretter måste säljas i identiska förpackningar och med hälsovarningar.

I en enkätundersökning uppgav rökare att deras varumärkeslojalitet försvann efter att lagstiftningen införskaffades. De kunde inte heller peka ut ett varumärke som mer trendigt än andra.

Lagstiftningen ledde alltså till att färre människor fortsatte att röka och allt fler ville sluta röka.

Johanna Holmgren
Redaktör
Johanna Holmgren är utbildad journalist (Kaggeholms Folkhögskola 2016) med ytterligare utbildning från Berghs School of Communication.
Publicerad 27 februari 2017