Hej,

Idag tränar jag cirka fyra gånger i veckan tillsammans med mina vänner på gymmet. På senaste har det snackats mycket om att ett bra träningspass måste resultera i träningsvärk om den ska ha gett tillräckligt med effekt, vilket kanske inte har hänt mig alla gånger, fastän jag tagit i som tusan.

Min fråga till dig är alltså, måste jag få träningsvärk efter ett träningspass som ett bevis på att träningen har gett optimal effekt? Och varför får jag ingen träningsvärk ibland fastän jag kämpat på som bara den? – Sarah

Hej Sarah!

Det är lite av en myt att ett bra träningspass ska ge träningsvärk för att vara effektivt … Visst är det lite skönt med träningsvärk, känns för många som ett kvitto på den insats man har gjort!

… att sträva efter träningsvärk bör inte vara målsättningen …

Vanligtvis får man mer träningsvärk vid träning som innehåller mer excentriska moment, dvs där muskeln jobbar tyngre under förlängningsfasen, s.k. negativ träning, eller vid plyometrisk träning där man involverar hopp och/eller andra explosiva moment. De flesta av oss känner dock igen att träningsvärk ofta uppstår när vi gör något vi inte är vana vid, dvs nya typer av rörelser eller tyngre moment än vi är vana vid.

Nyupptäckta muskelgrupper

Att utveckla och variera sin träning är en nyckelfaktor, för att inte hamna i en vare sig fysisk eller mental ”comfort zone”. Men att sträva efter träningsvärk efter varje pass bör inte vara målsättningen då det inte är detsamma som träningseffekt!

Mekanismen bakom träningsvärk är ännu inte helt klarlagd, dock visar mycket av den senaste forskningen på att det inte sker någon egentlig skada eller inflammation på cellnivå i muskeln, utan kanske snarare att det är nervsystemet som ger oss smärtförnimmelser. Kanske som ett sätt att försöka få oss att ta det lite lugnare med de berörda musklerna i syfte att låta de återhämtas? Vi får invänta mer forskning innan vi vet med säkerhet. Tills dess får vi följa vårt sunda förnuft!

Lycka till!