Johanna Holmgren, Redaktör
Senast uppdaterad 30 november 2016
Ett tetrapack med Oatly chokladdryck. Företaget hamnade i topp 3 i Svensk Hållbarhetsranking.

Studien ingår i en större forskningsstudie som bygger på intervjuer med 18 000 konsumenter.

Svenska folket har i undersökningen värderat företag utifrån de fyra huvuddimensionerna: samhälle och samhällsansvar, miljö och klimat, öppenhet och transparens samt långsiktighet.

Baserat på svar har de deltagande företagen tilldelats ett index, där 100 är max. Oatly landar på ett index på 72, tätt efter Body Shop och Ikea med index 73.

– De hälso- och klimatutmaningar vi står inför är globala, och vi måste hjälpas åt att hantera dem. En del i lösningen är att ställa om från animaliebaserad till växtbaserad produktion och konsumtion av livsmedel, och det är där vi har vårt fokus, förklarar Toni Petersson VD på Oatly och tillägger:

– Det känns extra roligt att vi som ett litet bolag tar en topplats bland så stora och kända varumärken.

Han säger även i ett pressmeddelande att Livsmedelsindustrin står för ungefär en tredjedel av världens utsläpp av växthusgaser och det är nödvändigt att vi förändrar dagens ohållbara livsmedelssystem för våra barn och kommande generationers skull.

– Oatly utmärker sig genom att ha extremt nöjda kunder. Bilden av Oatly är starkast i den yngre målgruppen, vilket är lovande för framtiden, avslutar Tony Apéria.

Tidigare i år gav svensk folket Oatly högsta betyg i Hållbarhetsbarometern 2016, en studie där allmänheten värderat hållbarhet i dagligvarusektorn.

Johanna Holmgren
Redaktör
Johanna Holmgren är utbildad journalist (Kaggeholms Folkhögskola 2016) med ytterligare utbildning från Berghs School of Communication.
Publicerad 30 november 2016