Redaktionen
Senast uppdaterad 27 januari 2017

”När jag var liten fanns det en person i min klass som var väldigt, väldigt smart.” Så inleder en av forskarna berättelse som ska avslöja hur sexåringar tänker kring ämnet genus.

Historien lästes upp för både fem– och sexåringar och när berättelsen var klar skulle barnen avgöra om den här personen var tjej eller kille.

Femåringarna svarade att både pojkar och flickor var den smarta personen och hade samma kön som de själva.

Men de elever som var sex år, både flickor och pojkar, såg en kille eller en man framför sig.

– Det nya med den här studien är att man tittar på lite mer intellektuella aspekter, och vad unga barn har för uppfattningar om dem. Det förvånar mig är att flickor kopplar ihop smarthet med pojkar, redan i sexårsåldern, säger Christine Fawcett vid Uppsala universitet till SVT Nyheter.

Flickorna drog sig tillbaka

I en annan uppgift som barnen fick ta sig an var en väldigt ”smart uppgift”. De flickorna som i den första uppgiften hade svarat att den smarta personen var en pojke, valde att dra sig ifrån aktiviteten och ville inte vara med, medan pojkarna i större utsträckning ville försöka lösa uppgiften.

Ytterligare en aspekt var att flickor samt pojkar tänkte sig att en person som var duktig i skolan oftare var en flicka.

Hur ser det ut i Sverige?

Fastän dessa undersökningar enbart utförts i ett samhälle i Illinois, USA, är det möjligt att vi hade fått samma resultat i Sverige, säger Christine Fawcett till SVT.

– Även om Sverige är ett förhållandevis progressivt land, hade jag nog förväntat mig ungefär samma resultat här. Det krävs att vi verkligen arbetar för att se hur vi bäst kan komma till bukt med sådana här stereotyper.

Redaktionen
Publicerad 27 januari 2017