Johanna Holmgren, Redaktör
Senast uppdaterad 17 oktober 2016
Närbild på en kossa.

Projekt Romeo riktar sig till alla som vill satsa på ökad nötköttsproduktion, som mjölkproducenter, nötköttsproducenter och nystartade företag.

Företagare som utökar sin dikobesättning och antalet kalvningar med ett visst antal djur kan ansöka. Sammanlagt kommer 100 tjurar att delas ut.

– Mer konkret än så här kan knappast ett samarbete bli för att stärka svensk nötköttsproduktion.  Jag hoppas att många företagare tar chansen och ansöker, säger Åsa Odell, LRF i ett pressmeddelande.

Patrik Holm-Thisner, McDonald’s, hoppas på sökande från hela landet och att projektet får en geografisk spridning då restaurangkedjan vill ha lokala producenter i närheten av sina restauranger.

– För McDonald’s är kvalitet och hållbarhet viktigt och något som Sveriges producenter kan ge. Och för våra gäster står svensk råvara och god djuromsorg högt i kurs, säger han i pressmeddelandet.

Jan Forsell på Sveriges Nötköttsproducenter ser fram emot den konkreta nytta som Projekt Romeo kan göra för företagare som står inför en utvecklingsfas:

– Det känns roligt att det är en så tydlig koppling mellan producent och McDonald’s som köper in så mycket nötkött, säger han och fortsätter:

– Många producenter har redan hört av sig och är intresserade, så vi förväntar oss ett hårt tryck med ansökningar.  Det är en välkommen satsning som verkligen kan stärka utvecklingen i branschen.

Johanna Holmgren
Redaktör
Johanna Holmgren är utbildad journalist (Kaggeholms Folkhögskola 2016) med ytterligare utbildning från Berghs School of Communication.
Publicerad 17 oktober 2016