Taggat: Träning

Ny behandling för hjärtsvikt härmar effekten av träning

En möjlig ny behandling för hjärtsvikt härmar effekten av träning och triggar hjärtats muskler att växa visar ny djurstudie.

Kompressionstights – ett försprång för löpare?

Kompressionsbyxor eller tights är populära bland löpare då de sägs minska muskelvibrationer och därmed även muskeltrötthet så att du kan springa snabbare och längre. Men vad säger forskning om den teorin?

Bekräftat: Träning skyddar mot Alzheimer

En expertpanel har granskat alla vetenskapliga artiklar som undersökt koppling mellan fysisk aktivitet och demenssjukdomen Alzheimer och kommer fram till en enhällig slutsats.

Styrketräning: Bäst effekt morgon eller kväll?

Morgonsolen sipprar igenom persiennerna och idén att ta sig en springtur har aldrig känts lika rätt. Men bör du vänta tills på kvällen om träningspasset ska nå sin fulla potential? Amerikanska forskare har undersökt frågan och hittat svaret.

Andningsbesvär vid träning förväxlas ofta med astma

Forskare vid Uppsala universitet visar att många unga idrottare tar astmamedicin i onödan. Det finns effektiv behandling vid andningsbesvär under träning men då måste du först få rätt diagnos.

Ett maratonlopp kan skada vitala organ

Den fysiska stress som ett maratonlopp innebär kan skada viktiga organ i kroppen enligt en ny studie. Återhämtning efter ett enskilt lopp verkar gå fort men frågan är hur situationen ser ut vid regelbunden hård träning.

De bär på hemligheten bakom friska hjärtan

Ett forskarteam ska nu ha hittat den folkgrupp som har världens friskaste kärl– och hjärtan. Ingen av dem hade förkalkade blodkärl, inte ens i hög ålder, det skriver DN.

Motion: Överlägsen vinnare mot utmattning vid cancer

I en artikel från tidskriften JAMA Oncology konstaterar forskare att motion är den absolut bästa behandlingen mot så kallad cancerrelaterad trötthet, eller fatigue.

Rör på dig och ladda mobilen samtidigt

Genom att använda sig av enkla rörelser eller tryck med fingrarna ska man på ett enkelt sätt kunna ladda bärbar elektronik, det hoppas amerikanska forskare.

Därför har vissa svårt att träna regelbundet

Forskare hittar en ledtråd till varför det är så svårt för vissa att hålla sig till träningsschemat, medan det är hur enkelt som helst för andra.

Hur minskar jag riskerna för löparskador?

Dagens Hälsas läsare Hannes har läst att löpning bryter ner kroppen istället för att bygga upp den. För att undvika detta vill han lära sig mer om hur han ska tänka för att minska skaderiskerna. Vår träningsexpert Marcus Sühr hjälper till genom att svara på hans fråga.

Sitta och stå – enkelt test förutspår livslängd

Ett enkelt test som går ut på att sätta sig på marken och ställa sig upp igen visar sig kunna förutspå livslängd och ska påminna äldre människor om vikten av att hålla sig fysiskt aktiv.

Så klarar du nyårslöftet

Vi människor är vanedjur. Det är därför det är så urbota svårt att hålla fast vid ett nyårslöfte. Så här lång tid tar det att skapa en ny vana.

Träning nattetid bidrar till ökad skaderisk

Då många människor har alternativa jobbtimmar såsom nattetid och flex, är det allt fler gym som erbjuder generösa öppettider. Men det finns en risk med att träna på natten, enligt SVT Nyheter.

Varför går jag upp i vikt när jag tränar?

Många människor som påbörjar ett träningsprogram har tendens att gå upp några extra kilon. I en rapport från 2013 såg forskare att människor som börjar träna går ner mycket mindre än vad de förväntat sig. Hur kommer detta sig?

Då ska du träna för att boosta minnet

Intensiv, fysisk träning fyra timmar efter inlärning är nyckeln till att komma ihåg viktig information, enligt holländska forskare.

Atleters muskler är bättre på att göra energi

Energifabriker i våra muskler förändras och förbättras med regelbunden träning. På atletnivå bidrar enorma förändringar till en massiv fördel vid uthållighetssporter som längdskidor och maratonlopp.

Lättare träning hjälper mot ångest och depression

Svenska forskare bekräftar via en stor studie att träning – oavsett intensitet – ger positiv effekt mot ångest och depression.

Därför ska du sätta nyårslöftet redan nu

Ny studie visar att vi just nu är som smalast under året. Forskare bakom studien vill rekommendera ett ”oktoberlöfte” istället för nyårslöfte för att hålla kilona borta resten av året.

Bäst effekt av träning i början av menscykeln

En avhandling från Umeå universitet visar att menscykeln påverkar träningseffekten.

×