Forskare vid McGill University i Kanada har jämfört näringsinnehållet i fyra sorters mjölkdryck som är populära alternativ till komjölk för de som är intoleranta mot laktos.

Bland mjölk gjort på mandel, soja, ris och kokosnötter finns en tydlig vinnare. Sojamjölk! Resultaten visar att sojamjölk har den mest balanserade näringsprofilen av mjölkdryckerna som undersökts.

Men de som är allergiska mot sojamjölk behöver inte oroa sig, forskare bakom studien visar att alla mjölkalternativ hade positiva egenskaper.

Sojamjölk

  • 95 kcal/240 ml
  • Högt proteininnehåll
  • Innehåller mycket kalcium
  • Har visat positiva hälsoeffekter som kan kopplas till anti-cancerogena ämnen

Rismjölk

  • 130 kcal/240 ml, nästan lika mycket som i komjölk
  • Bra alternativ för soja- eller nötallergiker
  • Innehåller mycket kalcium
  • (Innehåller dock mycket kolhydrater)

Kokosmjölk

  • 45 kcal/240 ml, kalorisnål men kalorier kommer främst från fett
  • Kan bidra till lägre nivåer av ”dåligt” kolesterol som kopplas till hjärt- och kärlsjukdom
  • (Innehåller dock ingen protein)

Mandelmjölk

  • 35 kcal/240 ml, kalorisnål
  • Innehåller mycket enkelomättade fetter som kan bidra till viktminskning och lägre nivåer av ”dåligt” kolesterol
  • Innehåller mycket kalcium