Johanna Holmgren, Redaktör
Senast uppdaterad 22 september 2016
Mcdonalds restaurang.

Människor runtom i världen börjar uppmärksamma köttets innehåll i diverse livsmedelsbutiker. Däremot är det fortfarande många som inte har en aning hur det ser ut hos alla snabbmatskedjor.

Varför är det så viktigt att granska kött?

Antibiotikaresistent är ett av de största hälsohot vi står inför idag, någonting som Världshälsoorganisationen (WHO) upprepat otaliga gånger.

Centers for Disease Control and Prevention (CDC) uppskattar att 2 miljoner amerikaner drabbas av antibiotikaresistent varje år där cirka 23 000 dör som följd.

Det är därför glädjande och höra att dubbelt så många restaurangkedjor blivit godkända i studien ”Chain Reaction ll” i år, jämfört med förgående år. Författarna hävdar att den stora förändringen har mycket att göra med företagens byte av kycklingleverantör.

Betyg A

Panera och Chipotle, två amerikanska restaurangkedjor, var de enda som fick toppbetyget A i studien då de för närvarande erbjuder många olika köttalternativ som produceras utan rutinmässig användning av antibiotika, inklusive fläsk och nötkött.

– Vi är stolta över att ha visat vägen för minskning av antibiotika i över ett decennium vilket fortsätter att driva oss till nya milstolpar, säger Sara Burnett, chef för livsmedelspolitik på Panera till CNN.

Betyg B

Subway hoppade från betyget F hela vägen till betyg B då de är den enda restaurangkedjan som införskaffat en ny antibiotikapolicy som gäller för alla deras köttyper, enligt rapporten.

Subway logo

Betyg C

McDonalds förbättrade också sina resultat till ett C+ då de rapporterat att 100 procent av deras kyckling nu är utan antibiotika. Däremot gjorde bolaget inga ingripanden mot deras nöt- och griskött.McDonalds logo.

Betyg D

Pizza Hut fick D i betyg då de ändå ”försöker göra en symbolisk insats”. Det vill säga att de kommunicerar ut till offentligheten att de är emot antibiotika i kött. Däremot är det bara en lite del av deras kycklinginköp som är fria från antibiotika.

pizza_hut_logo

 

Betyg F

Sexton av de 25 största snabbmatskedjorna har ”vidtagit några åtgärder för att minska användningen av antibiotika i deras leveranskedjor” och får därför betyget F. Några av dessa kedjor är bland annat Burger King, Dunkin Donuts, KFC och Starbucks.

Burger King logo.

Johanna Holmgren
Redaktör
Johanna Holmgren är utbildad journalist (Kaggeholms Folkhögskola 2016) med ytterligare utbildning från Berghs School of Communication.
Publicerad 21 september 2016, senast uppdaterad 22 september 2016