Ingrid Lund, Medicinsk Journalist
Senast uppdaterad 24 mars 2017

Nu kommer regeringens förslag om ett nytt bilskattesystem för att uppmuntra klimatvänliga bilar rapporterar SVT Nyheter. Systemet kan införas så snart som juli 2018 och ämnar bidra till att minska trafikens fossilutsläpp med 70 procent till 2030.

För de som väljer att köpa en miljövänlig bil kan regeringens nya förslag innebära en bonus på upp till 45 000 kronor. Medan de som väljer ett bensintörstigt fordon som en SUV eller en större familjebil drabbas av en höjd skatt på flera tusen.

Fem fakta om regeringens nya förslag

  1. Den tidigare ”supermiljöbilspremien” på 40 000 kronor ökar till 45 000 kronor för bilar med noll koldioxidutsläpp.
  2. Miljöbilspremien minskar gradvis ner till 7500 kronor för bilar som släpper max 60 gram koldioxid per kilometer (g/km).
  3. Gasbilar får för första gången en premie på 7500 kronor. Dessa bilar minskar utsläpp med minst 70 procent om de drivs med biogas.
  4. Bilar som släpper mer än 95 g/km och uppåt får en höjd skatt i tre år som ökar gradvis enligt utsläpp, bilens vikt spelar ingen roll.
  5. Stora, bensintörstiga bilar, som SUV:ar och även större familjebilar, som släpper mer än 140 g/km drabbas av en chockskatt och kostar 100 kronor per gram i skatt över utsläppsgränsen.

– Det kommer att vara en tydlig skillnad vilken bil du väljer. Där du, om du väljer en bra bil, får en tydlig bonus, säger miljöminister Karolina Skog till Sveriges Radio.

Chockskatt för törstiga bilar

Till exempel en Volvo V90 som släpper 119g/km koldioxid får en höjd skatt på omkring 1800 kronor de första tre åren. De bensinbilar som drar hela 200 g/km kan få en extraavgift på omkring 6000 kronor. Baserat på förra årets försäljning uppskattas att nio av tio bilar som säljs kommer få en höjd skatt enligt SVT Nyheter.

– Jag tror att det är för lite, säger Mattias Goldmann, vd på Fores och i 2030-sekretariatet som lobbar för en fossilfri bilpark, till SVT Nyheter och fortsätter:

– Jag skulle önska att straffskatten vore ännu högre för att vi skulle vara trygga i att de här konsumenterna skulle byta till något som är bättre för klimatet.

Exakt hur mycket regeringens förslag kommer påverka klimatutsläppen är ännu oklart då ingen utredning gjorts.

Ingrid Lund
Medicinsk Journalist
Ingrid Lund har en Bachelor of Science i anatomi och cellbiologi från McGill University (2013) samt en Master of Science i biomedicin från Karolinska universitetet (2015).
Publicerad 24 mars 2017