Johanna Holmgren
Senast uppdaterad 3 januari 2017

Dagens Hälsas träningsexpert Marcus Sühr är idag aktiv på Planet Fitness i utkanten av Vasastan.

”Jag har alltid varit en person som sprungit väldigt mycket och hakar på de flesta loppen här i Stockholm. Men när jag lyssnar på träningspoddar och läser om löpning i media så säger allt fler att det är farligt att springa och att det bryter ner kroppen. Jag har och vill verkligen inte få några skada, så hur ska jag tänka?” – Hannes

Hej Hanna!

Jag förespråkar först och främst kortare löpsträckor någonstans mellan 10 till 800 meter och då helst i uppförsbacke. För att det är bättre samt snällare mot kroppen och ger mer resultat på kort tid.

Men med det sagt så vet jag att många precis som du brinner för långdistanslöpning och älskar det. Om det nu är fallet så tycker jag verkligen inte att man ska sluta göra det utan bara vara lite smartare. Kanske inte jaga lika många kilometer och mil i veckan utan lägga lite mer tid på gymmet för att stärka upp tex mage, rygg och axlar (hållning).

Genom att bli starkare och rörligare i gymmet så minskar du riskerna för skador under dina löp pass.

Om du är orolig för att din kondition ska försämras när du inte springer dina sträckor som du brukar göra så föreslår jag att springa lite kortare intervaller ibland också. Intervaller kan nämligen ge mer för konditionen än vad långdistanslöpning kan göra. Så om du börjar blanda in lite mer styrketräning och kortare pass i spåret också så minskar riskerna för skador och du kanske till och med kommer att slå lite nya rekord på dina löprundor.

Lycka till!

Johanna Holmgren
Publicerad 3 januari 2017